Wybór auta to zaledwie początek drogi. Ważnym etapem jest również określenie formy finansowania: leasing czy wynajem długoterminowy samochodu? Która opcja jest lepsza dla Ciebie? Aby pomóc Ci znaleźć najlepsze rozwiązanie, przygotowaliśmy kompletne i szczegółowe porównanie, w którym zweryfikowaliśmy aż 10 parametrów: wykup pojazdu, serwisowanie, wysokość miesięcznej raty, wkład własny, limit przebiegu i pozostałe czynniki. W ten sposób zyskasz szeroką wiedzę, która pomoże Ci podjąć ostateczną decyzję. Czytaj więc dalej i zobacz, co wybrać: leasing czy wynajem długoterminowy?
Leasing w świetle prawa to forma finansowania, która umożliwia korzystanie z danego przedmiotu (np. samochodu), bez konieczności jego natychmiastowego zakupu. W umowie leasingowej uczestniczą dwie strony:
leasingodawca, czyli podmiot finansujący, który nabywa przedmiot leasingu;
leasingobiorca, który uzyskuje prawo do użytkowania tego przedmiotu w zamian za regularne opłaty.
Podstawową cechą leasingu jest fakt, że leasingodawca zobowiązuje się do zakupu określonego przedmiotu na rzecz leasingobiorcy, a następnie oddaje go do użytkowania. Leasingobiorca zobowiązuje się natomiast do zapłaty wynagrodzenia w postaci rat leasingowych, które mogą składać się z części kapitałowej (odzwierciedlającej wartość przedmiotu) oraz części odsetkowej (wynagrodzenie dla leasingodawcy).
W polskim prawie wyróżnia się dwa główne rodzaje leasingu:
leasing operacyjny,
leasing finansowy.
W leasingu operacyjnym przedmiot leasingu pozostaje własnością leasingodawcy, a leasingobiorca może uwzględniać raty leasingowe jako koszty uzyskania przychodu. Po zakończeniu umowy, leasingobiorca ma możliwość wykupu przedmiotu, jednak nie jest to obowiązkowe. W leasingu finansowym, przedmiot leasingu od początku stanowi składnik majątkowy leasingobiorcy, co wiąże się z obowiązkiem jego amortyzacji. Po spłacie ostatniej raty przedmiot leasingu automatycznie przechodzi na własność leasingobiorcy.
Wynajem długoterminowy to forma finansowania samochodu, która różni się od leasingu tym, że nie zakłada możliwości wykupu pojazdu po zakończeniu umowy. W świetle prawa, wynajem ten opiera się na umowie najmu, gdzie wynajmujący udostępnia najemcy pojazd do użytkowania, a najemca zobowiązuje się do regularnych płatności czynszowych. W przeciwieństwie do leasingu, najemca nie spłaca wartości kapitałowej pojazdu, a jedynie pokrywa koszty jego użytkowania oraz amortyzacji.
Wynajem długoterminowy jest szczególnie atrakcyjny dla osób lub firm, które potrzebują auta do codziennego użytku, ale nie planują go nabywać na własność. Kluczową cechą tego rozwiązania jest to, że po zakończeniu umowy samochód zazwyczaj wraca do wynajmującego, co eliminuje potrzebę organizowania jego sprzedaży czy ponoszenia dodatkowych kosztów związanych z wykupem. Z tego powodu wynajem długoterminowy jest często porównywany do leasingu operacyjnego, jednak w praktyce różni się od niego głównie tym, że najemca nie zyskuje opcji wykupu pojazdu na preferencyjnych warunkach.
Opłaty związane z wynajmem długoterminowym obejmują wyłącznie koszty związane z użytkowaniem pojazdu oraz jego utratą wartości w czasie, co sprawia, że rata może być niższa niż w przypadku leasingu, gdzie spłacana jest również część kapitałowa pojazdu. Wynajem ten jest zazwyczaj wybierany przy nowych samochodach, co gwarantuje ich niezawodność i minimalizuje ryzyko kosztownych napraw. Wynajmujący, będąc właścicielem pojazdu, odpowiada również za jego serwisowanie i ubezpieczenie, co dodatkowo upraszcza zarządzanie autem przez najemcę.
Definicje leasingu i wynajmu długoterminowego są bardzo ważne, ale najistotniejsze jest porównanie obu form finansowania. Czym tak naprawdę się różnią? Gdzie są większe korzyści podatkowe dla firm? Która opcja oferuje niższe raty miesięczne? Jakie rozwiązanie jest wygodniejsze? Przejdź dalej i zapoznaj się z 10 parametrami, które dokładnie porównaliśmy i omówiliśmy!
W leasingu, możliwość wykupu pojazdu po zakończeniu umowy jest jednym z głównych atutów. Leasingobiorca, spłacając raty leasingowe, pokrywa część kapitałową wartości samochodu, co prowadzi do sytuacji, w której na koniec umowy może odkupić pojazd za ustaloną wcześniej wartość końcową. W praktyce kwota wykupu często wynosi od 1% do 10% wartości początkowej auta, co sprawia, że jest ona znacznie niższa od ceny rynkowej. Dzięki temu leasing jest atrakcyjny dla osób, które planują stać się właścicielami samochodu po zakończeniu okresu leasingu i kontynuować jego użytkowanie przez kolejne lata lub sprzedać go z zyskiem.
Wynajem długoterminowy podchodzi do kwestii wykupu zupełnie inaczej. Chociaż formalnie zwykle istnieje możliwość nabycia pojazdu po zakończeniu umowy (ale nie wszystkie firmy to praktykują), to jest to opcja mało korzystna finansowo. W wynajmie nie spłaca się kapitału, a jedynie płaci się za użytkowanie pojazdu oraz amortyzację. Dlatego też, jeśli najemca zdecyduje się na wykup auta, będzie musiał zapłacić kwotę zbliżoną do jego aktualnej wartości rynkowej. W praktyce oznacza to, że wykup w wynajmie długoterminowym jest rzadko wybieraną opcją, ponieważ cena nabycia auta po kilku latach użytkowania może być zbyt wysoka w porównaniu do jego wartości. W rezultacie większość klientów decyduje się na zwrot pojazdu i ewentualne wynajęcie nowego.
Leasingobiorca jest zazwyczaj odpowiedzialny za organizację przeglądów, serwisów, napraw, a także wymianę opon. Koszty te mogą nie być wliczone w raty leasingowe, co sprawia, że w tej sytuacji muszą być pokrywane osobno. Taki model jest preferowany przez osoby, które chcą mieć większą kontrolę nad wydatkami związanymi z eksploatacją pojazdu oraz preferują samodzielne wybieranie dostawców usług.
W przypadku wynajmu długoterminowego, serwisowanie samochodu jest zazwyczaj w pełni zorganizowane przez firmę wynajmującą. Koszty związane z serwisem, wymianą opon czy konserwacją pojazdu, są zatem wliczone w miesięczną ratę. Najemca nie musi więc martwić się o dodatkowe wydatki związane z eksploatacją auta, co stanowi dla niego dużą wygodę. Wszystkie usługi są zarządzane przez wynajmującego, a użytkownik może skupić się wyłącznie na korzystaniu z pojazdu, bez konieczności organizowania serwisów. Tego rodzaju kompleksowe podejście sprawia, że wynajem długoterminowy jest atrakcyjny dla osób ceniących sobie komfort i brak dodatkowych obowiązków związanych z utrzymaniem samochodu.
Chociaż leasingodawcy czasami oferują pakiety uwzględniające ubezpieczenie, to większość leasingobiorców decyduje się na samodzielne załatwienie tych kwestii. Oznacza to, że leasingobiorca musi osobiście wybrać ubezpieczyciela, negocjować warunki polisy oraz dbać o jej odnowienie. Samodzielny wybór ubezpieczenia daje większą elastyczność i możliwość dostosowania polisy do indywidualnych potrzeb, ale wiąże się również z dodatkowym nakładem czasu oraz koniecznością ponoszenia kosztów, które nie są wliczone w raty leasingowe.
Wynajem długoterminowy zazwyczaj obejmuje pełen pakiet usług dodatkowych, w tym ubezpieczenie pojazdu. Polisa ubezpieczeniowa, często obejmująca zarówno obowiązkowe OC, jak i dodatkowe ubezpieczenia (np. AC, ASSISTANCE czy NNW), jest wliczona w miesięczną ratę. Dzięki temu najemca nie musi martwić się o wybór i zakup ubezpieczenia, ponieważ cały proces jest zarządzany przez firmę wynajmującą. Taka kompleksowa obsługa zapewnia użytkownikowi pełen komfort, minimalizując formalności i eliminując dodatkowe koszty, które mogłyby wystąpić w przypadku samodzielnego zakupu polisy.
W leasingu miesięczna rata jest złożona z części kapitałowej, która stanowi spłatę wartości pojazdu, oraz części odsetkowej, która jest marżą leasingodawcy. Raty te są zaprojektowane w taki sposób, aby na końcu umowy leasingobiorca miał możliwość wykupu pojazdu za niewielki procent jego wartości początkowej. Leasing może również wymagać wpłaty początkowej, jednak istnieje możliwość jej minimalizacji. Ostatecznie, leasing wiąże się więc z wyższą ratą, ale daje opcję wykupu pojazdu na korzystnych warunkach.
W przypadku wynajmu długoterminowego, miesięczna rata obejmuje nie tylko opłatę za użytkowanie samochodu, ale także dodatkowe koszty (np. serwisowanie, ubezpieczenie, wymiana opon). Rata w wynajmie długoterminowym nie obejmuje natomiast spłaty wartości pojazdu, a jedynie rekompensatę za jego użytkowanie oraz utratę wartości. Brak opłaty początkowej może być atutem, jednak w dłuższej perspektywie może to oznaczać wyższy koszt całkowity.
Zarówno leasing operacyjny, jak i wynajem długoterminowy pozwalają na zaliczenie miesięcznych rat do kosztów uzyskania przychodu. W obu przypadkach koszty te obejmują zarówno część kapitałową, jak i odsetkową raty.
Leasing operacyjny oferuje jednak nieco więcej możliwości w zakresie optymalizacji podatkowej. Oprócz standardowych rat, przedsiębiorcy mogą zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu także opłatę wstępną oraz kwotę wykupu pojazdu po zakończeniu umowy. Ponadto leasingodawca może uwzględnić w ramach rat koszty dodatkowe (np. ubezpieczenie), co pozwala na jeszcze większe obniżenie podstawy opodatkowania. W przypadku wynajmu długoterminowego, który jest traktowany jako leasing operacyjny pod względem podatkowym, przedsiębiorca może uwzględnić w kosztach uzyskania przychodu całość rat, pod warunkiem że wartość samochodu nie przekracza określonych limitów (150 tys. zł netto dla aut spalinowych i 225 tys. zł netto dla aut elektrycznych).
Wynajem długoterminowy jest korzystniejszy finansowo, ponieważ łączny koszt rat jest zwykle niższy niż w przypadku leasingu. Co więcej, rata najmu zazwyczaj obejmuje już ubezpieczenie, co zwiększa atrakcyjność tej opcji pod względem wygody. Warto jednak pamiętać, że rata leasingu obejmuje część wartości samochodu, co pozwala na późniejszy wykup za znacznie niższą cenę, niż wartość rynkowa. Tym samym leasing może być bardziej opłacalny dla osób, które planują stać się właścicielami pojazdu po zakończeniu umowy i są gotowe samodzielnie zająć się ubezpieczeniem, natomiast najem długoterminowy jest lepszym rozwiązaniem dla tych, którzy cenią sobie wygodę oraz brak dodatkowych obowiązków, a także nie planują wykupu samochodu.
W leasingu zazwyczaj wymagany jest czynsz inicjalny, który stanowi część wartości pojazdu. Standardowo wynosi on od 10% do 20% wartości samochodu, choć niektóre oferty pozwalają na minimalizację tego wkładu nawet do 1% wartości pojazdu. Taki wkład własny jest formą zabezpieczenia dla leasingodawcy i wpływa na wysokość miesięcznych rat. Wyższy wkład własny może obniżyć raty, co bywa korzystne dla firm, które dysponują większymi środkami na start, ale chcą zredukować koszty miesięczne.
W wynajmie długoterminowym zazwyczaj nie ma wymogu wniesienia wkładu własnego. Brak czynszu inicjalnego sprawia, że najem długoterminowy jest bardziej dostępny dla klientów, którzy nie chcą lub nie mogą angażować większych środków na początku umowy. To może być szczególnie atrakcyjne dla firm, które preferują płynność finansową i chcą uniknąć jednorazowych, dużych wydatków.
Leasing zazwyczaj oferuje większą elastyczność w długości umowy. Leasingodawcy zwykle proponują umowy na okres od 2 do 7 lat, co pozwala na długoterminowe planowanie. Dłuższe umowy leasingowe są natomiast korzystne dla firm, które chcą uniknąć częstych negocjacji i zmian pojazdów.
W przypadku wynajmu długoterminowego umowy zazwyczaj trwają od roku do maksymalnie 4-5 lat. Po zakończeniu umowy najemca może zwrócić samochód, wynająć nowy model lub całkowicie zrezygnować z najmu. Taki okres jest wystarczający dla firm, które preferują regularne odświeżanie floty pojazdów.
Leasing oferuje większą elastyczność. Leasingobiorca ma swobodę w zakresie serwisowania pojazdu, wyboru ubezpieczenia oraz zarządzania eksploatacją. Brak obowiązku zwrotu pojazdu po zakończeniu umowy eliminuje także konieczność spełniania restrykcyjnych wymagań dotyczących stanu technicznego auta. Dla wielu firm leasing jest bardziej wygodnym rozwiązaniem ze względu na większą kontrolę nad użytkowaniem pojazdu.
W kwestii dostępności i wygody użytkowania, wynajem długoterminowy zapewnia bardziej kompleksową obsługę, ale również narzuca pewne ograniczenia. W ramach wynajmu, użytkownik nie musi martwić się o serwisowanie, ubezpieczenie czy wymianę opon, ponieważ są one zawarte w miesięcznej racie. Jednakże, najemca musi zwrócić pojazd w dobrym stanie po zakończeniu umowy, a nałożone restrykcje mogą ograniczać swobodę użytkowania. Na przykład, modyfikacje pojazdu są często zabronione, a serwisowanie musi być przeprowadzane zgodnie z wytycznymi wynajmującego.
Leasing zazwyczaj oferuje wybór limitu przebiegu przez leasingobiorcę (np. 20 000 km rocznie). Możliwość podjęcia decyzji sprawia, że kierowca zyskuje swobodę w użytkowaniu pojazdu i dostosowaniu warunków umowy do własnych preferencji oraz potrzeb. Warto pamiętać, że limit przebiegu wpływa natomiast na wysokość miesięcznej raty.
W wynajmie długoterminowym wiele firm precyzyjnie określa maksymalny przebieg pojazdu, który można pokonać w trakcie trwania kontraktu. Przekroczenie tego limitu – podobnie jak w leasingu – wiąże się z dodatkowymi opłatami za każdy nadprogramowy kilometr. W niektórych przypadkach, firmy oferują wynajem bez limitu kilometrów.
Leasing jest atrakcyjną alternatywą dla zakupu auta na kredyt, szczególnie dla osób, które chcą korzystać z danego przedmiotu, lecz nie są zainteresowane jego natychmiastowym nabyciem. Leasing operacyjny jest preferowany w przypadku osób, które pragną korzystać z pojazdu bez konieczności późniejszego wykupu, natomiast leasing finansowy jest bardziej odpowiedni dla tych, którzy planują docelowo stać się właścicielem pojazdu.
Ta forma finansowania oferuje dużą swobodę, ale jednocześnie wiąże się z koniecznością samodzielnego zarządzania dodatkowymi obowiązkami i kosztami związanymi z serwisowaniem pojazdu. Leasingobiorca może również spodziewać się wyższych rat miesięcznych, choć takie rozwiązanie daje realną możliwość stania się właścicielem samochodu po zakończeniu umowy.
Biorąc natomiast pod uwagę korzyści podatkowe dla firm, leasing może być dobrym rozwiązaniem dla przedsiębiorców, którzy chcą maksymalnie wykorzystać opcje obniżenia podstawy opodatkowania, zwłaszcza poprzez uwzględnienie: rat, opłaty wstępnej, kwoty wykupu oraz dodatkowych usług, do kosztów uzyskania przychodu.
Wynajem długoterminowy to wygodne rozwiązanie dla tych, którzy potrzebują samochodu do codziennego użytku na określony czas, ale nie planują jego zakupu, tylko pragną je zwrócić lub ewentualnie wymienić na nowe. Jest to zatem idealna opcja dla osób, ceniących sobie elastyczność oraz maksymalną wygodę i swobodę.
Co więcej, wynajem długoterminowy oferuje kompleksową obsługę, w ramach której wszystkie koszty serwisowe i ubezpieczeniowe są już uwzględnione w miesięcznej racie, co zapewnia ogromny komfort użytkownikowi. W rezultacie dla wielu kierowców jest to bardziej kompleksowe rozwiązanie, które oszczędza czas i pieniądze. Należy jednak pamiętać, że miesięczna rata za wynajem długoterminowy jest zwykle korzystniejsza, ale dla osób, które planują wykup pojazdu, lepszym rozwiązaniem może być leasing.
Wynajem długoterminowy jest zatem prostszym rozwiązaniem, w którym wszystkie koszty są wliczone w jedną miesięczną ratę, co może być wygodniejsze dla wielu kierowców. Ponadto taka forma finansowania zwykle nie wymaga wkładu własnego, co czyni ją bardziej elastycznym rozwiązaniem dla osób, szukających finansowania bez konieczności ponoszenia dużych kosztów na start.
Autor: Mateusz